Archive for the ‘Blogging’ category

SBD: Teknik Review – Buat Duit Dengan Affiliate

May 21st, 2010

Seperti yang dijanjikan, hari ini saya akan menerangkan kepada anda teknik review untuk menjana pendapatan melalui affiliate. Seperti perniagaan lain, anda perlulah terlebih dahulu memilih produk atau perkhidmatan yang ingin anda promosikan.

Di bawah saya senaraikan tip & teknik yang perlu diambil kira dalam membuat sesuatu review. Tip & teknik yang saya akan terangkan ini selalu saya gunakan semasa membuat review. Ia mungkin tidak sama dengan otai-otai atau pun orang lain. Lain orang lain caranya. Jadi, terpulang kepada anda sama ada ingin mengikut teknik yang saya gunakan atau pun sebaliknya.

Ok, anda boleh rujuk tip-tip yang saya berikan di bawah semasa anda ingin membuat review:

  1. Pastikan anda tahu dan fahami tentang produk atau perkhidmatan yang anda ingin review. Sebagai contoh, jika anda membuat review berkenaan perkhidmatan hosting, pastikan anda baca, fahami dan selusuri laman web penyedia khidmat hosting tersebut terlebih dahulu sebelum membuat review. Bagi produk digital pula seperti ebook, anda harus membaca terlebih dahulu kandungan ebook tersebut agar anda memperoleh idea untuk membuat review.

  2. Lebih elok jika anda sendiri telah membeli dan menggunakan produk / perkhidmatan tersebut. Bagi produk yang berkaitan dengan teknik-teknik tertentu seperti perisian yang mampu menjana trafik yang banyak, pastikan anda telah mencubanya dan ceritakan tentang ciri-ciri yang anda suka / tidak suka mengenainya. » Read more: SBD: Teknik Review – Buat Duit Dengan Affiliate

SBD: Macam Mana Nak Buat Duit Dengan Affiliate?

May 19th, 2010

Ramai yang bertanya dan ada juga yang email kepada saya tentang macam mana cara nak buat duit dengan affiliate. Kalau nak dikatakan, ada banyak cara dan teknik yang boleh digunakan untuk menjana pendapatan melalui affiliate. Cari saja di enjin carian Google. Bersepah-sepah maklumat yang anda boleh dapat. Jika tidak pun, masuk forum Wangcyber dan di sana klik saja mana-mana topik berkenaan affiliate yang anda suka.

Akan tetapi, saya tak mahulah nak cakap sedemikan sebab mereka bertanya kepada saya dengan cara yang baik. Mereka nak tahu teknik yang saya gunakan untuk buat duit melalui affiliate. Jadi pada entri kali ini dan siri yang berikutnya, saya akan menerangkan tentang teknik yang saya gunakan dalam menjana wang melalui affiliate.

Memang saya akui sebelum ini saya memang berasa tertekan kerana setiap produk affiliate yang saya promosi tidak mendatangkan hasil yang saya mahukan. Anda boleh baca entri saya yang terdahulu di sini: » Read more: SBD: Macam Mana Nak Buat Duit Dengan Affiliate?

Siri Pengiklanan Internet: Cara Mengira Conversion Rate

May 2nd, 2010

Jika anda terlepas entri mengenai Siri Pengiklanan Internet sebelum ini, anda boleh baca dengan klik pada tajuk-tajuk di bawah:

http://shukorsubahir.com/blog/tips-perniagaan/asas-pengiraan-untuk-pengiklanan-di-internet.html

http://shukorsubahir.com/blog/tips-perniagaan/siri-pengiklanan-internet-cara-mengira-cpc.html

Cara Mengira Conversion Rate
============================

Conversion rate juga adalah penting dan perlu diambil peduli.Secara asas, ia memberitahu berapa peratus pelawat yang klik sesuatu iklan yang akhirnya mengambil tindakan (sama ada membeli produk atau pun mendaftar nama dan email mereka). Anda juga boleh mengenalpasti conversion rate  untuk sesuatu landing page.

Formula Asas: Seperti biasa, mudah saja :)

Conversion rate = (Jumlah pelawat yang mengambil tindakan / Jumlah pelawat yang klik iklan anda) x 100

Sebagai contoh, anda beli 1,000 klik untuk Google Adwords. 35 orang yang mengambil tindakan membeli ebook anda. Jadi, conversion rate anda ialah 35 / 1,000 = 0.035. Setelah itu, darabkan jumlah tadi dengan 100 untuk mendapatkan nilai dalam bentuk peratus. Oleh itu, conversion rate anda ialah 3.5%.

Reverse Formula: Menterbalikkan formula ini amat berguna terutamanya bagi mereka yang menjual produk online atau pun untuk pasaran affiliate. Katakan anda jual ebook dengan harga RM17 dan anda gunakan Google Adwords untuk menarik trafik ke laman web anda. Berapa banyak yang anda perlu bayar untuk setiap klik sebenarnya?
Jawapannya adalah dalam bentuk “Nilai purata per pelawat”. » Read more: Siri Pengiklanan Internet: Cara Mengira Conversion Rate

Siri Pengiklanan Internet: Cara Mengira CPC

May 1st, 2010

Ok, ini merupakan sambungan dari Siri Pengiklanan Internet. Pada bab yang lepas, saya menerangkan tentang cara mengira CPM (Cost-Per-Mille). Jika anda terlepas atau belum lagi membaca entri terebut, anda boleh klik di sini untuk membacanya:

http://shukorsubahir.com/blog/tips-perniagaan/asas-pengiraan-untuk-pengiklanan-di-internet.html

Hari ini, saya ingin menerangkan tentang cara mengira CPC.

Cara Mengira CPC
================

CPC bermaksud kos per klik. Ini merupakan salah satu jenis pengiklanan yang popular.
Goggle menggunakan konsep ini untuk Adsense dan Adwords mereka. Untuk CPC, pengiklan akan membayar mengikut jumlah klik yang mereka terima dari pihak publisher.

Harga CPC bergantung kepada beberapa faktor seperti keyword, niche, dan dari mana klik tersebut datang.

Formula Asas: Mengira berapa banyak yang anda akan dapat jika anda seorang publisher adalah mudah.

Berapa yang anda akan dapat = CPC x Jumlah klik

Jika purata CPC anda dapat adalah $0.09 dan anda mendapat 1,300 klik sebulan, anda akan mendapat sebanyak $0.09 x 1,300 iaitu $117. » Read more: Siri Pengiklanan Internet: Cara Mengira CPC

Siri Pengiklanan Internet: Asas Pengiraan Pengiklanan Di Internet

April 30th, 2010

Sebelum ni, saya memang melopong bila masuk bab-bab nak mengira CPM, CPC, dan conversion rate. Tapi saya mengambil inisiatif untuk  cari sampai dapat tentang info ni. So, khas buat anda semua, di sini saya terangkan serba ringkas. Topik ini amat penting terutamanya jika anda ingin betul2 serius dalam perniagaan internet.

Cara Mengira CPM
================

CPM bermaksud cost-per-mille. Mille merupakan bahasa latin yang bermaksud per seribu (/1,000). Dalam kes ini kita berkata tentang 1,000 impression pada sesuatu laman web (atau pun dipanggil page views). Ia merupakan metrik yang kerap digunakan untuk laman web.Harganya bergantung kepada 1,000 impression.

Terdapat banyak faktor yang membezakan harga sesuatu iklan jika mengikut CPM.
Antaranya ialah saiz banner, di mana kedudukan banner diletakkan dan bermacam-macam lagi faktor.

Formula Asas: Sebagai contoh, anda ditawarakan oleh pihak pengiklan dengan harga RM10 CPM untuk banner 300×250 yang diletakkan di bahagian atas laman web. Jika anda meletakkan iklan tersebut dan ia menghasilkan 120,000 page views pada bulan itu, pihak pengiklan akan membayar kepada anda RM10 x 120,000/1,000 » Read more: Siri Pengiklanan Internet: Asas Pengiraan Pengiklanan Di Internet